14 juni 2015

Race Report BCA 2-dagars, H Sport

Well, då är en helgs MTB-tävlande avklarat. Jag kan konstatera att formen inte är riktigt där. Lördagens race resulterade i en sjundeplats, där jag i stort sett gjorde precis vad jag kunde. Efter en trög start körde jag om ett gäng ynglingar som hade förivrat sig. Efter drygt halva första varvet kom en av dom(Charlie Olsen) tillbaka. I slutet av första varvet körde jag om en halvmör Hakarpspojke. Hade honom sedan bakom mig på varierande avstånd. Blev omkörd av honom igen när jag missade i en brant stenbacke som jag normalt klarar, men jag var så trött - hade gjort en "halvväggning" - att jag inte klarade att fokusera ordentligt. Jag låg sedan i rygg på Hakarpspojken(en "yngling" i ungefär min ålder), men tappade några meter på honom när jag försökte välja ett annat spår i en trixig nerförsbacke. Se'n var det bara en kort platt del plus en uppförsbacke kvar. Försökte ta i lite på platten men det gjorde han också - och uppför bara försvann han. 40 sekunder före mig i mål var han.
Söndagens race började OK - fram till första uppförsbacken. Där var benen hur stumma som helst och jag tappade en lucka till gruppen framför. Låg sedan mer eller mindre i "ingenmansland" med en Almby-åkare en bit bakom. Hade rätt bra koll på honom - han tog in på mig när det var stökigt, men när det var lite lugnare drog jag ifrån. På slutet av andra varvet ryckte jag när jag gick ur ett knixigt parti och fick en lucka som var stor nog för att han skulle släppa. Slutade på en åttonde plats. Kändes skönt, med tanke på de tre tappade placeringarna i spurten i Kvänum.
Summa summarum: ett okej resultat båda dagarna. Har kört så fort som jag kunnat och lyckats rätt bra med taktiken. Och haft riktigt kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar