4 juni 2015

Liten lagom inköpsrunda

I söndags trampade jag ju av kedjan när jag skulle köra mitt första pass sedan 5 maj. Igår tog jag tag i uppgiften att fixa ny kedja - och därmed även ny kassett. Ntt funkar bäst ihop med nytt. Jag var dock lite sent ute igår, så jag hann bara till en cykelaffär och där fanns inga 9-delade kassetter i prestandaklass. Började kika på nätet men eftersom det var onsdag igår insåg jag att risken var stor att postorderprylar inte skulle anlända före helgen. Då kom jag att tänka på en cykelkompis som har haft butik och kontaktade honom. Jodå - han hade kvar en kedja och lite kassetter och han skulle vara hemma på torsdagskvällen. Efter kvällskorven drog jag på cykelsviden och en ryggsäck och trampade iväg på kolfiberracern. Det blev knappt 30 km på en timma dit och knappt 17 km på en dryg halvtimma hem. Första rundan innehöll en hel del sugande uppförsbackar men jag kände mig ändå rätt pigg när jag kom fram till kompisen. Väl där blev det lite snack, en dryg halvtimme sprang iväg och se'n kom jag iväg igen. Efter en liten transportsträcka kom jag in på Banvallen - en asfalterad sträcka där en gång en järnväg gick. Första biten är svagt uppför, sådär så att man inte ser det utan bara märker att tempot ligger lite lågt. Man kämpar ändå för att försöka hålla det uppe, men det är ändå en stigning på 2-3% i 1,5 km - och detta var mitt tredje pass efter 4 veckors träningsuppehåll. Jag försökte verkligen pressa mig, men lyckades inte bättra några sträcktider från i höstas. Första uppförsbacken missade jag med 10 sek på en sträcka som tar knappt 4 min, nästa lite värre backe 20 sek på 6 min, banvallen 7 sek på 10 min. Inga stora "missar" - men tänk om jag hade sluppit förkylningen som hindrade träning i maj!
Nå, det är som det är med det. Nästa helg är det MTB-race i dagarna två hemma i Borås. Jag ska vara med och köra i det tempo jag klarar. Det blir som det blir - det viktiga är ju inte att vinna, säger dom. Tur det, för jag lär nog inte vinna något i år heller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar