19 juni 2018

Min träning och cykling 2018 - the story so far...

Förra året körde jag Cykelvasan för första gången, klarade det på lite drygt 3½ timmar. Målet/drömmen i år är att klara det på under 3:30, kanske även under 3:15. Hur det går får vi se, det finns en del faktorer som kommer att påverka möjligheterna. Jag har i år fått med mig min 6 år äldre bror Anders (han som jag tyckte var en cykelgalning när jag kom igång...) i planerna att köra Cykelvasan, vi har bokat en stuga i Lindvallen ett par dygn innan så det ska nog bli en härlig upplevelse. Min cykling i år görs med sikte mot Cykelvasan, alla tävlingar i den kortare XCO-klassen avstår jag från då jag upplever att skaderisken är för stor.

Har precis suttit och tittat igenom mina träningsloggar från första halvan av 2018, blir lite förvånad att jag klarade cykelrallaren så bra som jag gjorde. Är inte ett dugg förvånad att jag känner mig svag och klen emellanåt. Såhär har det sett ut hittills:
Vila 2½v - Träning 2v - Vila 6v - Träning 3ggr (5dgr) - Vila 2v - 1 träningspass - vila 1v - sedan kom jag igång, 1 vecka in i april.
Fram till 9 april hade jag totalt tränat 767 minuter, dvs 12 timmar och 47 min. Som jämförelse kan jag nämna att förra året - när jag beklagade mig över min dåliga försäsongsträning - hann jag med 15 timmar i januari och 15 timmar i mars...
Nå, från 9 april har det flutit rätt bra så det gick fint att köra Cykelrallaren tillsammans med "cykelgalningen" den 3 juni. 64,4 km enligt min Garmin, dessa avverkade vi på precis under 3 timmar och jag kände mig bra vid målgång. Anders hade under vintern/våren tränat med sikte på Vätternrundan som han skulle köra den 15/6, så han var lite orolig för sin MTB-form. Därför blev vår taktik den att hans pulsklocka bestämde farten i motluten, på övriga delar var det Anders som höll i taktpinnen och jag bet mig fast i hans bakhjul. Jovisst, jag låg före och drog en hel del också men då tog jag i för att inte köra för sakta - ville ju inte vara den som höll ner farten - så det blev en ganska hård körning för min del. Dock inte för hård - det gick lite tungt in mot Hallby på slutet men jag kände mig riktigt fräsch vid målgång. Hade druckit över 4 liter vätska i värmen och tuggat i mig 4 gel plus lite saltgurka som fanns i vätskekontrollerna, det verkar ha gjort susen. Vår tid ska enligt listorna på Cykelvasans sidor räcka till en startplats i grupp 12 - exakt vad det blir får vi se, vi har inte skaffat plats ännu så det kan vara fullt i grupp 12-13 när det väl är dags. Vi lär i alla fall starta lite längre fram än jag gjorde förra året. Inte mycket längre fram dock så det blir nog bra - det kändes ju väldigt lagom för mig då.
Denna veckan är jag ledig från jobbet, planen är att jobba lite med hemmagrejer på förmiddagarna och cykla på eftermiddagarna. Började väl sådär igår då regnet och svalkan gjorde att jag tog en extra vilodag. Ikväll är dock avslutning på MTB-träningen med BCA, så där lär jag vara iväg och köra lite intervaller innan vi  tjôtar bort lite tid och blir knottbitna. Resten av veckan ska förhoppningsvis bjuda uppehållsväder så jag ska väl få in ett par pass innan midsommar.
Well - nu ska jag upp och såga/skruva/spika lite på vinden. Fortsättning följer - om inte tidigare så i alla fall efter Cykelvasan(som går den 11 augusti).

9 februari 2018

Sent årsbokslut för 2017

Jahapp...tänkte jag skulle försöka mig på en summering av 2017 - vad gick bra, vad gick fel, vad kunde gått bättre, vad ska hända 2018 osv. Brukar ju komma i början av januari, men i år blev det inte så.
2017 började rätt bra med mycket cykling inne i Ryahallen och även en del utecykling på fina vintervägar. Februari tappade jag två veckor men se'n flöt det på igen. Träningen fram till säsongspremiären i Varberg i slutet av april flöt på rätt bra fast kanske lite för lätt och ostrukturerat.

På träningen i Varberg kraschade jag hårt i ett träd, bröt inget men blev rejält mörbultad och bestämde mig för att inte köra mer tävlingar av den typen. Fokus hamnade i stället på långlopp. Ville kört ett par tävlingar i långloppscupen, men de tävlingar som var på lagom avstånd gick vid tidpunkter som av olika orsaker inte passade.
Därför blev enda långloppet före Cykelvasan det som gick i Alingsås 2 veckor innan - Alingsås MTB Challenge 60km. Det var ett tufft race som ni kan läsa om här och som gav mig en startplats för Cykelvasan i startgrupp 17 i stället för den ursprungliga 58. Cykelvasan i sig var en fantastisk upplevelse och jag kom hem riktigt nöjd.
3 dagar senare åkte jag första Gädderedsrundan med min kollega Alexander, det var kanske lite för tidigt efter Cykelvasan och jag blev rätt trött. Efter det var motivationen att cykla nästan obefintlig, det var mest när kollegerna ville ut som jag hängde på. Ställde sedan upp i Västgötaloppet 80km, vilket med den träningsmängden inte var det rätta valet. Läs om det här om ni vill. Efter det var säsongen slut och min motivation djupt i botten. Det blev någon runda i veckan tills jag pajade bakväxeln, se'n var det stopp. Lite varierad träning då och då, ingen direkt ordning på något.

Förra helgen bokade jag och min bror (cykelgalningen - som inte cyklat mycket på ett par år) en stuga i Sälen inför Cykelvasan 2018. Vi ska köra den tillsammans, jag ska se till att det inte blir jag som bromsar oss. Exakt hur det ska gå till vet jag inte, men helt klart är att jag måste träna mer fokuserat. Jag klarar inte av att styra upp för mycket men tänker mig 4 sorters pass:
1) pass på 45-60 min med högt tempo och mycket backar
2) kortare distanspass (ca 2h) med hårdare backintervaller
3) längre distanspass (<4 h) i lugnare tempo, med inslag av tempohöjningar
4) Några få distanspass i högre tempo - t.ex. repris på den dubbla rundan på Gädderedsvarvet jag körde i juli 2016.
När jag ska komma igång med detta upplägg vet jag inte. Just nu sitter jag hemma med en lättversion av influensan som hållit min fru däckad i drygt en vecka. Jag köpte månadskort december - mars på gymmet Onyx och har fått till ett par spinningpass där, men det är ingen riktig kontinuitet i tränandet. Vädret har varit nyckfullt också, så cykelturerna utomhus i vinter har blivit få. När jag är frisk igen hoppas jag dock komma igång igen, börjar då mjukt och siktar långt fram. Seedningslopp är nog egentligen inte nödvändigt för min del - jag tror att min tid 2017 ger mig en startplats runt grupp 8 eller nå't. Men jag kör kanske Alingsås igen - denna gång med min bror, så han kan seeda in sig på en bra plats. Kör vi ihop får vi samma plats. Kan ju vara bättre än min CV-placering ger. Är det sämre än jag annars ska stå så ber jag om en nedflyttning till hans grupp. Vi ska köra ihop - det är svårt om man inte startar samtidigt...
Så långt planerna för 2018. Om det känns bra och funkar tidsmässigt kanske jag kör något mer - men det blir som det blir. Det finns ju ett liv utanför cyklingen också!