1 maj 2012

Tävlingsdebuten avklarad!

Jaha, då var det gjort. På Kvänums knixiga rotbana begicks min MTB-tävlingsdebut. Det var en upplevelse, må jag säga!

Jag körde "uppvärmning" på banan vid 8:40. Körde först ett varv, men kom på att det kunde vara bra att se om det gick köra om nå'nstans, så jag tog ett varv till. Tyckte jag tog det ganska lugnt men tävlingsnerverna var nog redan med lite grand. Pulskurvan ser ut som ett träningspass - det var ju inte meningen. Nåv'l - jag kände mig inte särskilt trött efter de 20 minuterna. Tyvärr var det lite paus och väntan innan vi fick starta se'n, så då hann jag tappa ner pulsen till 100-strecket - något som störde mig innan start men som i verkligheten visade sig betyda - ingenting! I starten stod jag i 3:e led och behövde inte oroa mig över tempot - det var mer en fråga om att leta spår att komma förbi. Det fick bli ute i gräskanten. Körde nog om en 7-8 personer under startloopens första 600m. Se'n kom en uppförsbacke där jag lyckades slå trampan i en sten så foten slogs loss från trampan och bakhjulet studsade iväg i sidled. Jag klarade mig med ett par fotstudsningar men tappade 3-4 placeringar igen. det lät som någon bakom blev lidande av min studs - jag hörde lite metalliska ljud och några utrop. Sorry, gubbar - inget jag kunde hjälpa.

När vi kom till slutet av startloopen låg jag runt 10:e, in på singletracken lyckades jag klippa någon men se'n var det bara att haka på tåget. Tog chansen emellanåt och klippte någon men det var segt då en gentleman från H60-klassen hade hamnat som "Pace Karl" i spåret. Jag tog mig så småningom förbi alla vagnar i tåget och den äldre gentlemannen, se'n var det tomt framför mig. Jag matade på och efter en stund dök storebror upp i spåret och ropade att 3:an och 4:an var strax framför mig. Då hade jag nyss blivit omkörd av ett jehu, så jag tänkte att det var nog en av dom. Den andre såg jag ryggen på och kom närmre. Efter ett litet tag var han passerad och jag antog att jag låg runt 4:e. På 2:a varvet paserade jag en kille med hoppad kedja, gissade att han tillhörde tätgänget och räknade ner till en plats runt 3:e. Efter en stund brakade det till i skogen bakom mig och se'n försvann en ryggtavla, där rasade jag väl ner till 4:e igen. Se'n gick det rätt lugnt ett tag, hörde en kille som flåsade en bit bakom mig emellanåt men ut på sista varvet gav jag järnet ut i singletracken för att få lite lucka och det funkade. Tyvärr stod jag på näsan på toppen av banans längsta bergsklättring och killen bakom vädrade mogronluft igen. Jag försökte rycka och tyckte jag blev av med honom men mot slutet av varvet var han nära igen. Jag ökade lite på platten före sista uppförsbacken för att få fart, men när det började ta emot var det som nå'n hade slängt i ett ankare. Svisch så susade han förbi. Framme vid målet höll han på att köra ut på ett varv till, så hade jag haft lite mer ork när han hade kört om mig kunde jag nog spurtat om honom där. Men det spelar ingen roll - hade inte känts som en ärligt vunnen placering ändå. Nu kom han i mål 2 sek före mig och jag rullade in på 6:e plats med blodsmak i munnen.

Den uppmärksamme läsaren får kanske inte ihop det med placeringarna, men antagligen var killen med kedjan från en annan klass och killen som passerade mig var väl en annan som hade startat långt bak. Spelar mindre roll - jag är nöjd med min prestation. Pulskurvan visar att jag antagligen inte kunde gett mycket mer.
Det tog 2 minuter för pulsen att gå upp, sedan har jag i 29:26 legat över 190. Snittet över hela loppet ligger på 187 - 93,5% av min maxpuls, som jag även nådde i sista motlutet när jag hade blivit omåkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar