11 maj 2012

Man tager vad man haver...

Den senaste veckan har det inte blivit något tränat. Måndag och tisdag blev det kvalitetstid med hustrun i stället, onsdag hände inget alls och torsdag regnade bort så det blev bara städning. Detta gick inte för sig, så ikväll var det dags för lite bot och bättring. Jag gick ner i källaren, satte upp laptopen så jag kunde se repris på världscuptävlingen i XC som gick i Houffalize, Belgien, den 15/4. Se'n drog jag igång med ett pass på crosstrainern. Jag ville se om jag kunde orka intervallprogrammet på högre last och med längre intervall. Det gick bra - jag förlängde passen från 1½ till 2 min och höjde lasten från 320 till 360W. Jag blev dock lite besviken att det inte var svårare. Missförstå mig rätt - det var stor skillnad mot 320W - men jag tror att 2 minintervallen gav för lång vila emellan. Som det var nu kom pulsen inte högre än strax under 190 på sista passet - jag hade räknat med att toppa på 200. Men det kan bero på att jag körde lite för sakta - hade bara en kadens runt 70 i intervallen. tror jag kan få ut ännu lite mer om jag går ner till 1½ min-intervall och ser till att köra på högre kadens - åtminstone se till att ligga över 80. Då ska det nog bli riktigt plågsamt att hålla ut alla 5 passen :)
Nåja - det blev ett rätt bra pass ändå. Totalt 50 min, pulskurvan blev såhär:

-Förresten, har ni sett Alexandra Engens utklassningsseger i XC-sprint i Värsldscupen idag? Helt makalös. Gå till http://live.redbull.tv/events/66/uci-novemesto-xce/, klicka på "Watch again on demand" uppe till höger. Alexandras final börjar strax efter 1:16:44 och är slut vid 1:20. Kolla in det, det är sevärt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar