13 februari 2012

Sportlov och fint väder

Barnen har ledigt från skolan denna veckan. Vädergudarnas svar på detta är positivt med 7 minusgrader och strålande sol. Hade jag varit ledig skulle jag tagit med ungarna ut och lekt i snön.

På träningsfronten blev även den gånga veckan lite vilsam  med endast en timmas träning i onsdags. Meningen var att vi skulle simmat i fredags men dottern hade ett extrapass i Cheerleadingen och jag kände mig inte i form, så jag övertalade hustrun att vi skulle låta dotterns träning styra.

Idag känner jag mig väldigt bra. Lite öm i ena knät, varför vet jag inte, men det är inget som ska behöva hindra träning. Så jag lägger nog in ett pass ikväll. En halvtimme på testcykeln, följt av en halvtimme eller mer på crosstrainern. Tror inte jag kommer köra hårt utan mer försöka hålla ut länge. Familjen har fortfarande inte sett filmen jag såg på när jag tränade sist, ska föreslå att dom tittar på den medan jag tränar så blir det naturligt att jag är för mig själv.

Resan mot Beach 2012 går för närvarande som en promenad i hård motvind på hal is - framåt något steg ibland men sedan rutschar man bakåt igen. I helgen var det fredagsmys och melodifestival och fika m.m. så nu är handtagen lite större igen. Om detta skvallrar även vågen med smärtsam ärlighet när den pekar strax under 80-strecket. Inte så illa egentligen, om man tänker på att jag för ett år sedan låg 5 kg högre och ett halvår innan dess uppe strax under 90 kg. Denna förändring är resultatet av den myckna cyklingen i somras/höstas, plus en övergång från feta restaurangmiddagar till sallader eller Thai-Takeaway. För att få bort det sista lagret krävs att jag står emot helgernas frestelser, vilket har varit svårt hittills. Jag har ju också hela tiden hävdat att jag inte vill överdriva utan i stället se till att jag trivs och mår bra. Kruxet är att jag faktiskt inte mår riktigt bra av helglyxen. Hade lite ont i magen under söndagsförmiddagen, något som lugnade sig lite efter två längre sittningar på hemlighuset. Magen kändes dock fortfarande lite skum på kvällen, så jag tog mig en magborstare innan sängen.

Här och nu lovar jag därför mig själv att:
1) Bara äta en portion - även av svärmors goda mat på helgen
2) Skippa chipsen på fredagsmyset - eller i alla fall äta betydligt mindre av den varan.
3) Mindre godis på lördag - tror inte jag vill slopa det helt...
 Mängd är alltså den röda tråden.

Kan jag sedan para ihop detta med lite fler träningspass per vecka ska jag nog kunna gå till stranden utan att skämmas i sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar