22 juni 2014

Distans med lärdom

Idag blev det en tripp med kompisen Kalle igen. Jag värmde upp med en knapp halvtimmes cykling ner till Rydboholm, därifrån drog vi sedan iväg. Vi hade pratat om runda kvällen innan och jag hade sagt att jag ville åka grusväg med backar, så Kalle hade valt ut en runda bort till en 6-minutersbacke. Det var 35km dit ut, med ett par bra backar på vägen, så vi var bra uppvärmda. Se'n kom då backen - 93m stigning på 1,2 km. Tog drygt 6 minuter. Därefter bar det hemåt på en något sydligare rutt, även den med ett par goa backar på vägen.
När vi kom in på ett lugnt asfaltparti efter 6-minutersbacken åt vi våra medhavda bananer.
Efter lite mindre än 2½ timmar var mitt vatten slut. Kände mig dock helt ok i kroppen. Ytterligare en halvtimma senare var det inte lika bra. Då var benen tomma på energi och efter en 1,5km lång klättring på 68m började det bränna. Detta blev värre efterhand så de sista kilometrarna tillbaka till Rydboholm var riktigt smärtsamma. Jag fick lite vatten av Kalle, drack en slurk och hällde lite på låren - det hjälpte några sekunder.
Så smnningom kom vi i alla fall tillbaka och jag kunde lägga mig på gräsmattan och kvida lite. Nu förstår jag varför Tour de France-cyklisterna badar i istunnor efter etappslut. Fast det gjorde rätt gott att bara stå i duschen en stund och massera låren med lite varmt vatten.

Så nu vet jag det. Nästa långrunda ska den ena vattenflaskan innehålla sportdryck. Jag ska också ha med mig lite mer att äta - kanske 2 bananer.
Bra lärdomar - jag behöver ju veta hur jag ska göra för att ta mig igenom Alingsås MTB Challenge den 27juli. 60km i blandad terräng. Spännande!
Dagens Strava:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar