7 mars 2013

Träning med smak av mer - och blod...


Den där tjatiga förkylningen har hindrat mig från träning ett tag, sist jag gjorde något träningsaktigt var 1000m simning för nästan en vecka sedan.
Igår och idag när jag har cyklat hem från jobbet har dock halsen känts bra och benen starka, så när Börje Bus föreslog att jag skulle träna som svar på att jag kände mig lite småaggressiv bestämde jag mig för att gå på det där Tabata-liknande upplägget jag hade funderat på. Nu går ju Tabata ut på att man kör korta pass, 20s, på maxintensitet och hälften så långa vilopass emellan. Jag har dock inte kommit på hur man ska köra 20s last, 10s vila på testcykeln när det tar 5-6s att skruva upp belastningen varje gång och lika lång tid att skruva ner, så jag lade upp ett pass på Crosstrainern i stället där jag programmerade in lastpass på 400W med 12W vilopass emellan. Det blev då 2 staplar last, 1 stapel vila. Då kortaste totaltiden för 10 staplar är 5min blev varje stapel 30s, vilket gjorde att lastpassen blev 60s och vilan 30s. Inte riktigt Tabata-stilen, men jag tänkte att det skule nog ge lite i alla fall.
Och det gav lite - blodsmak, t.ex. Första 60s drog jag på i 120-kadens och orkade hålla den i 55s innan jag dog. 30s senare drog jag på igen, denna gång höll jag inte mer än 90-100 i kadens, tredje gången ytterligare lite lägre. Se'n var det liten paus då jag noterade data för detta första passet och startade nästa. Där blev det aldrig särskilt hög kadens, låg väl runt 80 och kämpade på. Sista lastpasset fick jag ta hjälp av armarna.
Efter detta körde jag ett nedtrampningspass på 15 min med moderat belastning som ändå kändes rätt tungt. Kanske var lite trött...
Pulskurvan för TC-delen.
Såhär var lasten fördelad i "Tabata"-passen
Nu känns det väldigt bra. Hoppas på bra väder i helgen så kanske man kan ta en tur bortåt Björbobacken och kolla snöläget.

2 kommentarer:

  1. Tips. Vid korta intervaller typ igångdragsträning kan man trampa baklänges när det är dags för vila.
    Kämpa på. :)
    //Peter

    SvaraRadera
  2. Tackar, ska testa den varianten
    //H

    SvaraRadera