18 mars 2013

Nya dubbdäck ska köras in!

Eftersom kung Bore verkar behålla sitt grepp om Svea Rike ett par veckor till, gjorde jag idag en utflykt till Henrikssons Cykel och inhandlade ett par nya Schwalbe Ice Spiker till reapris. 445kr/st, att jämföra med nätets billigaste 695kr/st inkl frakt.
Efter montering var klockan bara strax efter 4 - hade slutat tidigt för att ta grabben till tandläkaren - så jag bytte om till cykelkläder (mycket kläder för att klara kylan!) och stack ut på en sväng. Jag hade nämligen läst på däckpaketet att man skulle köra in däcken i 40km på hårt underlag innan man fick ut i avsett element. Då jag inte har lampor på MTB:n såg jag till att inte vara ute för länge. Cykeldatorn säger att jag körde 20.9 km, GPS:en säger 19,44. Inte så stor skillnad. En så'n runda till så är däcken inkörda. Det var en intressant upplevelse - varken i Ryahallen eller vår källare har jag stött på sådan motvind. Ett par goa backar sög musten ur mig också, framförallt i början innan jag hade fått in känslan för att hålla farten när det började ta emot. Lustigt vilken skillnad det är bara man lägger lite kraft i början på backen. Ser redan fram emot nästa gång - men ännu mer emot första turen i skogen på dessa fulldubbade däck.
Dagens Garmin-fakta:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar