24 mars 2013

En go' tur i skogen

Vädret var i alla fall vackert! Någon plusgrad och sol.
Idag var det dags. Efter dryga 10km på asfalt för att avsluta inkörningen av de nya dubbdäcken vek jag in i skogen för att så småningom komma fram till Björbobacken. Tanken var att jag skulle klara hela backen nu när jag hade dubbat. Nu går det ju inte alltid som man tänkt sig...Under den gångna veckan hade det ju fallit lite mer snö, och någon har varit uppe och kört 4x4 en bit upp i backen. I bilspåren gick det nästan köra, men när det blev för brant var inte snölagret starkt nog för att ge fäste, och för tjockt för att dubbarna skulle nå ner till isen. Det blev alltså stopp. Utanför bilspåren var det för djupt och packat. Däcken skar ner en bit, och när man försökte pressa sig framåt släppte det direkt bak. Så det blev en promenad sista biten idag igen. Uppe på toppen tog jag den obligatoriska bilden innan jag gav mig av neråt i liftspåret. Det gick riktigt bra då det var tilllkört med en liten fyrhjuling. Lagom grepp så det gick bromsa, lagom hårt så det inte skar ner. Jag fegade dock när jag kom till den branta delen. Vill inte gå över styret när jag är ensam.
När jag kom ner fortsatte jag sedan i löparspåret bort mot Hestra, där var dubbdäcken riktigt sköna att ha. Bettet var bra på ren is så det var bara att jobba på i backarna. Jag testade min favorit-rotbacke, den var lätt som en plätt. Kan inte förstå att jag nå'nsin haft problem med den backen :)
Detta känns riktigt bra, jag önskar att jag hade köpt dubbdäcken i december. Men det har ju inte varit rätt ljusförhållanden tidigare. Nu kan jag i alla fall fortsätta ute utan att behöva vänta på snösmältningen.
Dagens Garmin:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar