14 oktober 2012

Första passet på vinterträningen

Idag började jag vinterträningen på vår crosstrainer i källaren. Såhär års sägs det att man ska satsa på uppbyggnad. Alltså ville jag träna styrka och tänkte det var bra att satsa på ett intervallpass. Jag värmde upp med ett 20 minuter långt pass med lite varierad effekt - 200, 240 och 280 W i tio intervaller. Jag startade dock i ett högt tempo och var snabbt uppe i alldeles för hög puls för ett uppvärmningspass, men jag tyckte att jag lika gärna kunde fortsätta när jag väl hade börjat. Alltså blev "uppvärmningen" ett högintensivt pass med en snittpuls på mer än 90% av min maxpuls. Nåja - det kändes bra, så det var nog OK. Sedan ställde jag in 7 minuter med omväxlande 80 och 400 W. Programmet har 10 staplar, så det blev alltså 7/10 min per stapel = 42 sek intervaller. Har läst nå'nstans att 40/40 är ett bra läge.
Även här matade jag på rätt bra tempo och blev rätt snopen när jag i "vilan" efter andra intervallet såg att pulsen låg på 203 slag/min. Jag som trodde min maxpuls låg på 200. Intressant. Nå, jag kämpade mig igenom de 5 intervallerna, där den sista 400-wattaren var lite jobbig men långtifrån omöjlig.
Jag avslutade sedan med 20 minuters nedvarvning som jag från början hade tänkt ha på samma effekter som "uppvärmningen", men jag nöjde mig med 40 W lägre nivåer. Även här blev det högre pulsvärden än tänkt då jag snittade över 180 och toppade på 193.
Totalt idag snittade jag 186 slag/min under 47 minuter. Jag var över 180 i knappt 39 minuter - och det kändes bra!

Som summering kan jag väl säga att det verkar som hjärta och lungor hänger med bra för den effekt jag klarar av att leverera i dagsläget. Målet över vintern får bli att höja den effekten och att då se till att jag klarar av att leverera den högre effekten lika förtjänstfullt. Ett problem är att jag inte har högre nivå än 400 W på crosstrainern, så jag kan inte träna på högre nivå. Och vi har tappat bort kalibreringsmåttet till testcykeln, så jag har ingen aning om hur bra effektsiffrorna stämmer på den. Nåja - om jag kör mina intervallpass på 400W 2 gånger i veckan ett tag nu ska det nog ge resultat. Kör jag dom på lägre kadens, med lägre puls, kan det nog ge lite mer. Sedan får jag hitta andra sätt att lyfta styrkan i benen på ett sätt jag kan mäta. Kanske att vi går på gym någon gång i veckan i vinter. Men det får tiden utvisa.
Det bästa med dagens träning var i alla fall att det kändes riktigt kul och att den gamla vanliga tendensen att foten vill somna inte kom förrän i slutet av nedvarvningen. Det är ju lättare att träna om det inte tar emot :)

2 kommentarer:

  1. Att foten somnar kan bero på fel skor. Hade problem med det när jag körde spinning med för mjuka sulor.
    Kram, sis

    SvaraRadera
  2. Jag bytte skor i vntras - det blev bättre men inte bra. Så skon har säkert med det hela att göra, men man kan ju inte köpa nytt hela tiden.
    Men tack för tipset!

    SvaraRadera