18 januari 2012

Tröskelvärde?

Igår kväll tänkte jag ta reda på min mjölksyratröskel. Enligt förslag på nätet skulle man kunna göra detta genom att efter 10 min uppvärmning köra så hårt att man precis orkade med 20min, mjölksyratröskeln ska sedan vara snittpulsen under det 20-minuterspasset. Det stod också att tröskeln normalt ligger runt 90% av maxpuls (min maxpuls 200 -> LT ~180). Alltså drog jag igång med en "halvhård" uppvärmning eftersom jag inte ville den skulle vara för snäll så pulsen inte var tillräckligt hög när själva tröskeldelen började. Efter 10 min låg pulsen runt 175 och smög sakta uppåt, så jag behöll den belastning jag hade och trampade vidare. Sakta men säkert smög pulsen uppåt. När den gick över 190 efter runt 15min av de 20 blev jag orolig att jag skulle gå i taket och sänkte lasten lite. Ganska snabbt började pulsen då sjunka igen, så efter 2 min höjde jag igen, då smög pulsen åter uppåt och låg i slutet strax över 190. Vid det laget kändes det en del i låren, men inte den där typiska brännande känslan som jag förknippar med mjölksyra.
Jag klev av testcykeln och gick över till crosstrainern för ett litet nervarvningspass, valde ett program som såg rätt snällt ut. 4min 120W, 4min 160W, 4min 200W och se'n neråt igen. Det "snälla" passet gav ett snitt på 181 och toppade på 188 och kändes inte särskilt jobbigt. Visst, jag svettades ymnigt, men flåsade inte mycket. Och efteråt kändes allt bra.
Vad drar jag då för slutsats? tja - min mjölksyratröskel måste ligga strax över 190, annars skulle det ju inte känts så lätt att stå och trampa där. Frågan är då om jag verkligen har en tröskelpuls på mer än 95% av max, eller om min maxpuls ligger över 200? Antagligen det senare alternativet. Hur som helst, jag vet nu att jag orkar ligga på 180 i puls längre perioder i sträck utan att det blir för mycket. Kan vara bra att veta när man är ute och leker - och vid eventuella tävlingar framöver.
Jämna kurvor
TC pannrummet - tröskeljakt av ledzled på Garmin Connect - Detaljer
CT i källaren av ledzled på Garmin Connect - Detaljer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar