22 november 2011

Ont i knät...

Jag har vid ett par tillfällen på sista tiden råkat ut för att kedjan "kuggat över" när jag har ställt mig upp och tagit i, med resultat att knät slår i styret p.g.a. det plötsliga rycket som uppstår. I fredags halkade kedjan t.o.m. av utanför främre kedjekransen. Har funderat lite på varför - sliten växel, sliten kedja, sliten krans - eller lite av varje? Svaret är nog egentligen en kombination, men största faktorn är nog att det ser ut som på denna bild jag hittade på internet:
Kedjan är alltså så sliten att den inte passar runt hela varvet på kransen. Så det får bli inköp av ny kedja och kanske kassett(drevsamlingen bak kallas kassett) - även om den faktiskt inte såg jättesliten ut. Är ju helt klart enklare att bara byta kedja. Se'n funderar jag på en ny framväxel också för den nuvarande är lite svår att justera - den glappar så kraftigt att lägena nästan överlappar varandra...
Så nu blir det ett besök till något av sta'ns roligaste ställen för inköp av kedja, framväxel, ev.kassett och nödvändiga verktyg. Fast om jag bara köper växel och kedja behöver jag inga verktyg. Kedjepiska c:a 200 SEK, kassettavdragare samma prisklass. Hmm...nej, jag testar med bara kedja och växel. Häpp!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar