12 oktober 2011

Funderingar om puls...

Eftersom "anonym" hade kommentar om mitt blogginlägg häromdagen där jag jämförde min maxpuls med broderns får jag väl utveckla detta ämne lite.

Den Anonyme har rätt i att maxpulsen är individuell - den är inget mått på hur vältränad man är. Den sägs t.o.m vara olika beroende på vilken sport man utövar. Min MTB-maxpuls var runt 200 när jag började träna i maj och ligger fortfarande där. På Crosstrainer är den också runt 200 och har så varit sedan jag började kolla det i höstas.
Det som har förändrats är hur lätt jag når maxpuls. I höstas nådde jag den efter 5-10 minuter på Crosstrainern och var sedan uppe och tangerade den ett flertal gånger, nu får jag hitta grymt hårda pass för att det ska behövas så hög puls. Eftersom hjärtat är en muskel har väl träningen gjort att hjärtat har vuxit lite, dessutom har antagligen syresättningen av blodet i lungorna förbättrats, liksom musklernas förmåga att utnyttja syret i det blod som levereras. Jag tycker mig också ha märkt att just vid MTB-träning är kroppen snabbare på att fatta att det är dags att höja pulsen.

Slutsats? Min MTB-maxpuls ligger strax under 200 - inget särskilt med det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar