9 februari 2018

Sent årsbokslut för 2017

Jahapp...tänkte jag skulle försöka mig på en summering av 2017 - vad gick bra, vad gick fel, vad kunde gått bättre, vad ska hända 2018 osv. Brukar ju komma i början av januari, men i år blev det inte så.
2017 började rätt bra med mycket cykling inne i Ryahallen och även en del utecykling på fina vintervägar. Februari tappade jag två veckor men se'n flöt det på igen. Träningen fram till säsongspremiären i Varberg i slutet av april flöt på rätt bra fast kanske lite för lätt och ostrukturerat.

På träningen i Varberg kraschade jag hårt i ett träd, bröt inget men blev rejält mörbultad och bestämde mig för att inte köra mer tävlingar av den typen. Fokus hamnade i stället på långlopp. Ville kört ett par tävlingar i långloppscupen, men de tävlingar som var på lagom avstånd gick vid tidpunkter som av olika orsaker inte passade.
Därför blev enda långloppet före Cykelvasan det som gick i Alingsås 2 veckor innan - Alingsås MTB Challenge 60km. Det var ett tufft race som ni kan läsa om här och som gav mig en startplats för Cykelvasan i startgrupp 17 i stället för den ursprungliga 58. Cykelvasan i sig var en fantastisk upplevelse och jag kom hem riktigt nöjd.
3 dagar senare åkte jag första Gädderedsrundan med min kollega Alexander, det var kanske lite för tidigt efter Cykelvasan och jag blev rätt trött. Efter det var motivationen att cykla nästan obefintlig, det var mest när kollegerna ville ut som jag hängde på. Ställde sedan upp i Västgötaloppet 80km, vilket med den träningsmängden inte var det rätta valet. Läs om det här om ni vill. Efter det var säsongen slut och min motivation djupt i botten. Det blev någon runda i veckan tills jag pajade bakväxeln, se'n var det stopp. Lite varierad träning då och då, ingen direkt ordning på något.

Förra helgen bokade jag och min bror (cykelgalningen - som inte cyklat mycket på ett par år) en stuga i Sälen inför Cykelvasan 2018. Vi ska köra den tillsammans, jag ska se till att det inte blir jag som bromsar oss. Exakt hur det ska gå till vet jag inte, men helt klart är att jag måste träna mer fokuserat. Jag klarar inte av att styra upp för mycket men tänker mig 4 sorters pass:
1) pass på 45-60 min med högt tempo och mycket backar
2) kortare distanspass (ca 2h) med hårdare backintervaller
3) längre distanspass (<4 h) i lugnare tempo, med inslag av tempohöjningar
4) Några få distanspass i högre tempo - t.ex. repris på den dubbla rundan på Gädderedsvarvet jag körde i juli 2016.
När jag ska komma igång med detta upplägg vet jag inte. Just nu sitter jag hemma med en lättversion av influensan som hållit min fru däckad i drygt en vecka. Jag köpte månadskort december - mars på gymmet Onyx och har fått till ett par spinningpass där, men det är ingen riktig kontinuitet i tränandet. Vädret har varit nyckfullt också, så cykelturerna utomhus i vinter har blivit få. När jag är frisk igen hoppas jag dock komma igång igen, börjar då mjukt och siktar långt fram. Seedningslopp är nog egentligen inte nödvändigt för min del - jag tror att min tid 2017 ger mig en startplats runt grupp 8 eller nå't. Men jag kör kanske Alingsås igen - denna gång med min bror, så han kan seeda in sig på en bra plats. Kör vi ihop får vi samma plats. Kan ju vara bättre än min CV-placering ger. Är det sämre än jag annars ska stå så ber jag om en nedflyttning till hans grupp. Vi ska köra ihop - det är svårt om man inte startar samtidigt...
Så långt planerna för 2018. Om det känns bra och funkar tidsmässigt kanske jag kör något mer - men det blir som det blir. Det finns ju ett liv utanför cyklingen också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar