2 augusti 2018

Snart dags för Cykelvasan!

Ja, nu närmar sig Cykelvasan med stormsteg. Nästa vecka vid den här tiden sitter antagligen min bror och jag i stugan på Lindvallen i Sälen och proppar i oss lite gott. 2 dagar senare vid samma tid sover vi antagligen, utmattade efter en fullföljd vasa.
Vi har fixat startplatser och ordnat med seedningen. Vi kommer starta i startgrupp 12 - lite längre fram än förra året då jag startade i grupp 17. Detta kommer troligen innebära att vi har färre att köra om i startbacken. Under loppet kommer vi följa den framgångsrika taktiken från Cykelrallaren - mata på i backarna men slå av om brorsans puls går in på rött. när det går plant eller nerför får jag försöka hänga på i hans "landsvägstempo".
Går allt som jag hoppas går vi under 3:30-gränsen med råge. Kommer vi ner till 3:15 blir jag överraskad, men vi får väl se.

Min form känns i alla fall som den ska räcka till. Körde ett 110 km långt motionslopp i Varberg i lördags, det gick bra. Lite jobbigt med den extrema värmen och sittställningen - fick ont i axlarna då jag inte är van att sitta så statiskt och "hänga" på styret.
Sedan lördagen har jag kört två träningspass av typen MTB-halvdistans - i tisdags i extrem värme och ikväll i lite mildare väder. Det kändes rätt bra redan i tisdags, men idag gick det verkligen bra. Satte nytt rekord på två sträckor, totalt är de segmenten på drygt en timma och jag bättrade tiden med nästan 3 minuter. Tider säger ju inte så mycket utanför rätt sammanhang, men att jag kan hålla högt tempo så länge sammantaget med att jag klarade 3h45min cykling i lördags ger mig en skön känsla.

Det kommer gå bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar