7 maj 2015

Race Report x2

Dålig action på sidan, mer i verkligheten.
Sedan förra inlägget har jag hunnit med 2 tävlingar; Varbergs MTB-meeting 26/4 och Förstamajloppet i Kvänum den 1/5(svårt att gissa...).
Varbergs tävling kördes på banan som anvdändes på dag 2 av fjolårets 2-dagarstävling. 2014 var det en fysiskt utmanande bana med relativt lätta naturliga teknikhinder som jag tyckte var var ganska lättåkt. I år var det samma bana, men p.g.a en betydligt blötare vår var det halt i skogen och de många rötterna gjorde det svårt att klara flera backar som jag klarade skapligt enkelt förra året. Som en följd var tempot ett helt annat. 2014 använde jag lillklingan fram endast på 2 ställen. Övriga långklättringar klarade jag på mellanklingan. I år använde jag mellanklingan på 3 ställen - i övrigt var det lillklinga hela tiden. Jag gick på minst 3 ställen varje varv - förra året klarade jag något varv utan att gå av, med undantag för en passage genom en gärdsgård. Den vågade jag aldrig cykla genom förra året, det klarade jag dock i år. Summa summarum: samma bana, helt annan upplevelse. Så även på tävlingsdagen. Förra året var jag pigg och stark och körde in på en ohotad andraplats. I år orkade jag inte hänga på i starten, och tappade ett par platser under loppet. Slutresultat 13 var någonstans mitt i fältet men ändå godkänt då det helt enkelt inte fanns mer att ge.

Kvänum var också det något blötare än jag tidigare upplevt, men det var egentligen bara i en skarp vänstersväng det märktes. Även här hängde jag med halvbra i starten och tappade lite platser eftersom. Se'n avslutade jag med extrem orutin och gick från 11:e till 14:e plats på de sista 200-300 metrarna. Surt, men jag får försöka lära mig att spurta.
Nästa tävlingsinsats är hemma i Borås 13-14 juni, jag hoppas kunna bygga upp lite mer benstyrka till dess så jag kanske kan ta en plats i topp 10. Vi får se. Gäller ju hitta en träningsstrategi som funkar. Time will tell!
Målgång i Varberg. Vi har inga chip i H Sport...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar