20 april 2015

Igång efter lång vila!

Efter en kanonstart på året med ett träningssnitt på över 45 min per dag tog det hastigt slut i mars.
Det började med en dryg veckas avbrott i slutet på februari, sedan lyckades jag få till ett par pass de följande 2 veckorna. Efter det var det stopp. Förkylning gav uppehåll som övergick i ryggproblem, vilket ledde till ett 4 veckor långt uppehåll.
Nu är ryggen i ordning igen, förkylningen sådär - kanske är någon allergi, vad vet jag? - så i lördags började jag igen. Stack ut på en tur med kompisen Kalle som har tränat längdåkning hela vintern. Även han påstod sig vara lite ur form efter en förkylning, men det märkte jag inget av.
Det tog mig en halvtimme ut till Kalle. Efter ytterligare drygt en halvtimme började jag känna mig småtom och tog en Gel. När jag hade kört 1½ timme stannade vi för en banan- och vattenpaus. Vid det laget var jag slut och ville bara hem. En halvtimme senare började jag fundera på att parkera cykeln och ringa efter hämtning.
På något vis jobbade jag mig dock igenom hela vägen hem. Vid varje vägskäl frågade Kalle "Vilken väg ska vi ta?" och jag svarade "Den kortaste!!!".
Väl hemma smärtade låren så jag inte kunde stå still.
Dagen efter var allt bra igen och vi hade en underbar dag ute i naturen med goda vänner.
Idag tog jag så en ny tur, en kort men lite halvintensiv runda för att jaga in lite mer tempo i lungor och hjärta. Känslan är att det är där kapaciteten fattas - benen verkar OK. Försökte mig på ett par Strava-segment idag, bästa resultatet var en sekund från personbästa i "min" rotbacke. De andra två segmenten jag tog var inte mycket att hänga i granen. Mer än 30 sek över mitt personbästa på två 4-minuterssträckor tycker jag är ganska långt ifrån min toppform. Och jag som hade hoppats vara starkare än någonsin i år. Well - vi får se om jag kan få tillbaka formen under resten av april.
På söndag är det race i Varberg, jag ställer upp i H Sport och har en andraplats att försvara från förra året. Ska bli intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar