12 juni 2013

Backträning med insikter

Igår var det tisdag, det betyder MTB-träning. Jag åkte bort till Kransmossen till kl 18 och trodde vi skulle öva på varvet. Fel hade jag. Dagens träning fokuserade på backar. Vi körde ett varv som rundade pulkabacken innan vi körde uppför den. Detta varv körde jag 4 gånger innan jag i stället bad Kjell Olsen visa mig vägen runt SM-banan, som vi ska köra en av dagarna den kommande helgen. Kjell hade redan varit runt ett varv men ställde villigt upp. Han lovade vänta på mig om jag blev efter. Jag slet som ett djur för att hänga med men blev efter i princip hela tiden, trots att Kjell gav intrycket att vara ute och "slö-åka" lite.
Det kändes först lite irriterande att skillnaden är så stor - jag har ju varit så nöjd med min träning i vinter och vår. Men när vi stod och pustade ut på toppen av pulkabacken (jodå- jag tog mig uppför den även på SM-varvet!) kände jag den välbekanta blodsmaken i munnen och den brännande känslan i benen som jag inte känt särskilt mycket av under vårens träningar. Då insåg jag varför jag inte har blivit starkare, snabbare och bättre med min träning: jag har inte tagit i tillräckligt. De första åren brukade jag gå ut stenhårt på varje pass och kämpa mig igenom bultande lungor och blodsmak i munnen, i år har jag "värmt upp" på lägre fart, jobbat lite grann på vissa partier, men annars gjort åt mycket tid på att träna på trekvarts intensitet. Det har räckt ganska bra för att konservera formen från tidigare år, men inte till att förbättra den.
Nu när jag vet detta, kommer jag försöka hitta tillbaka till den där viljan att verkligen ta i, så att jag fortsätter utvecklas. Då kanske det kan vara lönt att köra någon tävling nästa år också.
Annars kändes det bra igår. Jag hade lånat dotterns bakhjul i väntan på reservdelar till mitt frihjul, som vid söndagens skärskådning visade sig vara snubblande nära totalhaveri med låsning. Ett låst frihjul hade ju passat fint i en utförslöpa i 50 km/h...
Med dotterns bakhjul kändes det fantastiskt bra att ta sig fram på stigar som förra veckan kändes otrevliga. Konstigt så stor inverkan ljudet har.
Så nu hoppas jag bara på nya delar till bakhjulet, så ska jag nog kunna ta mig igenom helgen ordentligt. Rapport följer...
Tisdagens Garmin:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar