21 februari 2013

Innecykling igår kväll

Sitter på jobbet så detta får bli ett kort inlägg.
Gårdagens pass i Ryahallen gick riktigt bra. Vi körde 4-minuters intervaller i grupper om 4. Dvs vi körde 4 st 4-minutare med 1 minuts vila mellan, sedan en 4 minuter lång vila innan vi drog igång nästa grupp om 4st 4:or. Första omgången låg jag med en bra grupp som kändes lagom tills jag i slutet på 3:e intervallet fick släppa. Kollade pulsen som då var på över 190 - vilket den verkar ha varit på de 2 föregående fyrorna också. 4:e intervallet gick i en lugnare takt.
Efter vilan råkade jag hamna i för högt tempo igen, det upptäckte jag rätt fort, hitttade sedan en grupp som passade bättre. Fick tendenser till vadkramper under 4:e intervallet, släppte gruppen och fokuserade på att trampa bort krampen. Det gick bra men under vilan kände jag att hålfötterna började kännas, antagligen för att jag hade belastat dom dumt när jag sträckte bort vadkrampen. Efter C:a 2min av första fyran i tredje passet fick jag svänga av banan, kasta av skorna och desperat räta ut fötterna.

Det är frustrerande att åka på dessa kramper men det känns ändå som det funkar bättre med iläggssulorna. HAde jag inte slarvat igår och druckit mycket kaffe på dagen - och ätit för lite - så tror jag att jag hade klarat mig längre. Seän vore det bra om jag kunde lära mig att inte hänga på de snabbare grupperna. Jag är helt enkelt inte på deras nivå - och kör dessutom inte på likadan cykel. Vet inte hur mycket det spelar in, men det är möjligt att det skulle gå lättare på en riktig racer med lägre rullmotstånd. Tror inte vikten spelar så stor roll när vi kör i hallen, men som sagt - rullmotståndet är annorlunda.

Nu är det ju inte för att köra racer snabbt jag cyklar i hallen - det är för att hålla formen över vintern så jag orkar med skogen till våren. Och tyngre motstånd ger mer träning. Men jag kanske kan nöja mig med att ligga i grupperna som rullar på i 30-33 km/h, så kanske pulsen kan ligga under 90%.

Pulskurvan...180 är 90% av min maxpuls - många toppar över den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar