16 januari 2013

Usel kropp...

Det är ju rätt lustigt - man tycker sig vara rätt vältränad efter flera timslånga pass på crosstrainern, men när man sätter sig och trampar runt, runt på en löparbana blir det plötsligt en helt annan sak. Jag matar på i en fart som känns rätt OK - första tolvan idag var det c:a 35 km/h - och efter 5-6 minuter börjar den farten kännas lite ansträngande. Efter 10 minuter börjar krampen komma smygande - trots att jag hade flyttat klossarna bakåt igen. Jag klarade precis hela första tolvan, åkte sedan av banan, kastade av skorna och kämpade en bra stund med att räta ut fötterna. När det började lugna sig lite flyttade jag bak klossarna igen. Nu är dom nästan längst bak igen. Jag stack ut en tolva till och det kändes skapligt. Eftersom jag hade fått så mycket oavsiktlig vila passade jag på att hänga med bakom Hassan ett par varv - han och en till fortsatte när resten varvade ner - och det gick förvånansvärt bra. Det var dock bara 5-6 minuter. När det blev min tur att dra tyckte jag det kändes obehagligt att kryssa bland de långsamcyklande, så jag slutade. Det kändes ändå rätt OK i benen och fötterna under den sista körningen. Får se hur det går nästa gång. Liksom förra gången kanske det dock inte bara är klosspositionen - under första tolvan var min snittpuls 187 slag/min, vilket är 93% av min maxpuls. Det kanske bara är för mycket. Men det är lite skumt att det är just hålfoten som krampar. Det händer även allt som oftast när jag simmar. Där brukar det börja efter c:a 40 min, men då har jag ju inte tagit i alls så som jag gör vid cyklingen. Tror jag i alla fall - jag har ju inget pulsband på mig när jag simmar så jag kan ju ha fel... På söndag ska jag köra bort sonen till Ryahallen så får han pröva på att cykla runt, runt en stund. Får se vad han tycker om det. Nu är jag görtrött - sängdax. Nattinatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar