29 september 2015

Hatkärlek...

Jag älskar min Garmin.

Jag hatar min Garmin.

Jag har haft min Garmin Forerunner 305 som trogen följeslagare sedan juni 2011. Den har varit med på mina träningspass och registrerat puls och GPS-position, 1 gång i sekunden. För det mesta har det gått bra, men på senare tid blir det allt oftare som den inte sparar informationen. Jag får en total sträcka och total tid, snittfart och maxfart plus en snittpuls och maxpuls men mer blir det inte. När det funkar får jag även kurvor på pulsen och karta på var jag har cyklat. Det är en liten extra bonus efter träningen att kunna se var man körde och hur pulsen betedde sig på olika ställen och jämföra det med hur man själv kände sig.

Men på senare tid är det allt oftare som min Garmin inte sparar informationen för kurvorna. När man laddar in ett så'nt graflöst pass i datorn känns det nästan som man inte har tränat alls - så van har jag blivit vid att titta på kartan och pulskurvan.
Det senaste året har jag även laddat över infon till Strava, en gemenskap på nätet där man kan markera olika avsnitt på en runda och jämföra sig med andra som kört samma sträcka - eller kankse bara jämföra med sig själv. Utan datapunkter blir det ingen info till Strava heller, och det är ruskigt irriterande.

Idag tränade jag med klubben. Jag cyklade bort till Kransmossen, där körde vi tre varv med tidtagning på en slinga som är en del av den bana vi kör BCA-racet på i mitten av juni. Det kändes rätt bra emellanåt idag, det hade varit kul att se hur verkligheten var jämfört med förra gången vi körde samma varv. Likaså hade det varit kul att se hur många gånger jag var i närheten av dagens högsta pulsnotering, 195 slag/min. Det kändes som ett flertal gånger - jag kämpade mig uppför pulkabacken 4 gånger varav tre misslyckade med avstigning med ungefär 5m till toppen innan jag till sist klarade det på 4:e försöket. Se'n var jag trött...
Det hade faktiskt varit kul att sett pulskurvan. Men, men...

Nå, nog gnällt. Nu har jag rensat klockan igen. Där låg bara 11 pass sparade men det kanske är för mycket.

Det var i alla fall ett underbart kul träningspass idag. Jag älskar verkligen att cykla.

Och jag älskar min Garmin - när jag inte hatar den...

2 kommentarer:

  1. Har också hatkärlek till min Garmin, vi är nog många som har det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det säkert. Kul att du tittade in, nu får jag blogga flitigare!

      Radera