2 april 2014

...och så var man mer tveksam till cupstart!

Förra året betalade jag licensavgift och körde en MTB-tävling i H40-klassen. I år har jag åter betalat licensavgift men hade tänkte köra lite fler tävlingar. Då träningen kom av sig helt i mars p.g.a. förkylning har jag dock varit lite vankelmodig, men eftersom licensen är betald tänkte jag att jag kan i alla fall köra vårens tävlingar i Västgötacupen.
Igår uppäckte jag dock att just VG-cupen har bestämt sig för att vara först inom MTB med att tillämpa tidtagningschipet som SCF beslutat om. Det innebär att nu blir alltså säsongen ytterligare 990:- dyrare, om jag vill ställa upp och slåss om de sista placeringarna i H40-klassen. Det känns mycket tveksamt.
Missförstå mig rätt - jag är inte helt emot chip, jag har bara lite svårt att motivera mig själv - och hustrun - att det ska kosta en tusenlapp till att tävla i år, när jag misstänker att jag ändå mest kommer att utgöra kökarl.
Har precis varit ute på ett 1-timmaspass i skogen igen och även om det gick bättre än i söndags har jag en bra bit till den form jag hade hoppats ligga på när säsongen börjar.
Exempel 1: Björbobacken. Mitt personbästa är 3:35, jag vill under 3 min. Backrekord 2:23. Min tid idag 4:01.
Exempel 2: Rotbacken i Hestra - min egen lilla övningsbacke. Personbästa 2:21, dagens tid 2:35. Inte lika illa men där har jag heller ingen att jämföra mig med. Tror en tid runt 2 min är en nödvändighet om man ska platsa i övre halvan av H40-fältet.
Och på den vägen är det. Jag har alltså med min vinterträning och massa timmar på racer runt löparbanan i Ryahallen inte uppnått någon förbättring jämfört med 2013, snarare tvärtom. Då har jag svårt att tänka mig att jag skulle kunna hävda mig särskilt bra i H40-klassen. Varför då lägga en tusenlapp på ett chip? Nej - det blir nog H Sport för mig i år.
Dagens Garmin:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar