3 januari 2014

Summering 2013, mål 2014

Så här års duggar det tätt med summeringar och mål, jag tänkte att jag skulle göra detsamma.
Till att börja med kollar vi av måluppfyllelse för 2013; jag hade inga mål, så det gick rätt lätt...jag hade som plan att köra två tävlingar - Bockaracet och BCA-racet. Det förstnämnda frös inne, det andra gick sådär. Första tävlingsdagen  fick jag bryta pga punka, andra dagen kroknade jag ordentligt på varv 3 av 4 och slutade sist. Kanske tur att jag inte hade några mål...
I övrigt minns jag 2013 som ett år då jag cyklade rätt mycket men lite grand tappade känslan för att ta i på träning. Det blev många "lagom-pass".
Så, vad ska jag sikta på för 2014 då? Well - till att börja med ska jag försöka bli av med lagom-passen. Ska jag utvecklas måste det nog kännas ordentligt när jag tränar. Andra cyklister har distanspass, som ju går i lite lugnare tempo men varar desto längre. Sådana pass har jag inte tid till, så jag behöver få ut mer av de pass jag hinner med. Någon form av schema där jag varje vecka får till ett hårt backpass och ett pass med minst 4 varv på "militärrundan" eller liknande. Ett delmål där kan vara att komma under 12 min på det 4,7 km långa varvet, sedan 11:30. Kan jag sedan klara 4 varv i 11:30-tempo ska jag väl åtminstone slippa komma sist i H40-klassen på tävling.
Rekordet på "Militärrundan" är 10:45, mitt personbästa 12:37 - kan jag komma under 11 någon gång under 2014 blir det en riktig bonus.
Jag brukar köra 3 pass per vecka, det tredje - helgpasset - ska jag försöka förlänga till åtminstone 2 timmar, gärna 2,5. Jag har som dröm att cykla i alperna när jag fyller 50 - detta inträffar i juni 2016, ska jag orka det måste jag träna upp mig med längre pass emellanåt. Första steget där blir de något längre helgpassen under 2014.

Så - där är mina lösa planer för 2014. Vi får se hur det ser ut till våren, känns det som jag ligger bra till kanske det blir någon tävling i april / maj. Rapporter kommer...

2 kommentarer: