5 januari 2014

Roligt att cykla inomhus!

Idag var det söndagsträning inne i Ryahallen igen. Idag lyckades jag nästan komma i tid och missade bara några min av uppvärmningen. Dagens träning blev intervaller, 4 block om vardera 4st 4-minuters intervaller, 1 min vila mellan intervallen och 5 min vila mellan blocken. Det gick fort idag - med mina mått mätt. Det blev bara en grupp, denna grupp låg och rullade i 34-37 km/h vilket är lite mer än de 30-33 jag brukar åka med i. Det låter kanske inte som stor skillnad, men eftersom jag inte är stark nog att ligga och dra i de farterna lägger jag mig längre bak och där kommer dragspelseffekten in som en liten extra krydda. Man ser plötsligt att man är på väg att tappa en liten lucka till hjulet framför, så man tar i och trampar ikapp. När man kommer ikapp har man för hög fart och får rulla lite. Om den framför precis i det ögonblicket ökar lite för att täcka en lucka han är på väg att få framåt, får man än större lucka till hans bakhjul. I det läget blir det tungt...
På sista intervallet var jag på väg att släppa när jag fick en sådan lucka, men då hade jag Felicia Svanehed bakom som sa "nej, tappa inte, täpp till luckan!" så jag pressade mig lite till. Det var en riktig viljekamp som jag inte hade klarat om inte Felicia hade tjoat till. tack för den, "Felle"!
Årets första vecka har varit riktigt bra. 3 simpass och 2 cykelpass ger en totaltid på nästan 4,5 timmar. Kan jag hålla den trenden kommer jag vara kanonstark till våren...

Dagens pulskurva. Snitt 167(81%), max 194(95%)

Som avslutning nämner jag att min "idol" Benny Andersson kan lägga ännu en VM-medalj till samlingarna. Igår tog han en silvermedalj i veteran-vm i Cyclocross, eller CX som  det förkortas. Helt fantastiskt så stark den mannen är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar