13 augusti 2013

Dålig fart...

Just nu är det ingen vidare fart på vare sig mitt bloggande eller cyklande. Bloggandet har jag kommenterat tidigare, det mindre cyklandet har hängt ihop med semesteraktiviteter och tekniska problem.
I lördags skulle vi hälsa på ett par vänner i Viskafors, en liten ort strax utanför Borås. Jag tyckte det kunde passa med en cykeltur dit medan hustru och son åkte bil. Jag har åkt i skogarna två gånger, ledsagad av en annan vän. Tänkte jag skulle klara att hitta stigar på egen hand denna gång. Det gick - nästan... Turen var 17km lång och tog 1h 22min, varav 1.5km tog 30min - en "promenad" genom en blandning av tät barrsnårskog och myr. I båda miljöerna var det bra att ha cykeln med - i snårskogen sköt jag cykeln framför mig för att bana väg, på myren hade jag cykeln som stöd för att inte sjunka ned. Tack vare det tog jag mig praktiskt taget torrskodd över.
Nåväl - fram kom jag, till slut. Det var dock jobbigt då jag endast hade frambroms. Igår tog jag mig därför an uppgiften att än en gång lufta bakbromsen, något jag fått göra lite väl tätt senaste tiden. Nu fick jag förklaringen; ett membran i huvudcylindern har pajat så när jag tryckte i bromsolja nere vid bromsoket läckte det ut vid handtaget. Lite studier på nätet visar att det är ingalunda unikt när det gäller Formula R1. Det tycks dessvärre inte som det är vare sig billigt eller enkelt att åtgärda så det lutar åt en ny bakbroms. Då är frågan vad man ska ha. Tror det blir en Shimano XT - verkar ge bra stopp för pengarna. Återkommer när bromsbytet gjorts.

Avslutar med att bjuda på Garmin-info från min vilse-tur:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar