1 juli 2013

Oengagerat skitpass - som ändå blev rätt bra

Idag var kroppen inte ett dugg sugen på träning. Egentligen brukar jag försöka strunta i det och köra på ändå, men jag har varit dålig på det den sista tiden. Den där satsningen för att bli 45sek snabbare per kilometer har liksom inte tagit fäste i psyket. Det verkar snarare ha blivit tvärtom.
Nå, jag försökte göra ett par ryck idag i alla fall, men det gav inte så mycket. Rotbacken gick rätt sakta och se'n fick jag för mig att något lät konstigt, så jag stannade mitt i backen och började studsa cykeln - utan att hitta något, såklart. Fortsatte på en tur i rätt lugn takt där jag emellanåt tog i lite grand. Jobbade mig uppför Björbobacken på en tid som bara var 2 sekunder över mitt rekord. Hade jag inte slirat till när jag nästan var ända uppe hade det varit ny bästatid. Och nerför liftspåret tog jag mig nästan också. Som jag har misstänkt var det inte lika skrämmande efter att man har klarat Tallbacken på Kransmossen. Hade jag inte fegat till och gått överstyr på ett ställe skulle jag klarat hela backen. Men det gick bra, jag gick vidare ner och kände på backen och kunde konstatera att den inte alls är särskilt brant.
Jag var även ute i skogen till höger om asfaltvägen, på den där backen som jag brukar tycka är så svår. Jag klantade till det på 3 ställen idag, men jag kunde konstatera att egentligen är den inte särskilt brant. Det är bara i mitt psyke den är svår. Den första delen är inte brantare än pulkbacken, och den branta delen är mycket kortare - bara ett par meter. Det är bara lite stenar i biten före som lurar till det för mig. Andra delen är ganska brant, men inget som egentligen ska vara omöjligt. Och tredje delen, som jag har sett som i det närmaste en vägg, såg idag inte alls särskilt brant ut. Den är dock lite stenig, så jag har inga problem att hitta nå't att fastna på...
På vägen tillbaka hemåt var jag inne på en annan brant stigning, som jag med svårighet klarat tidigare. Nu när jag såg den var jag inte ett dugg oroad utan trampade bara på och såg till att sätta framhjulet rätt så att bakhjulet inte skulle fastna. Gick hur bra som helst.
Så trots att det fysiskt inte var en hård dag idag, och trots att jag gjorde många klantmissar - som ledde till totalt 4 ofrivilliga vilopauser i det gröna - kändes det ändå som dagens tur ger ett positivt intryck i efterhand. Och då är det ju bra!
Dagens Garmin:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar