7 juli 2013

Lugnt pass runt I15 med bra bromsar

I fredags fick jag ett paket från Rose i Tyskland. I paketet fanns ett Shimano XT-baknav, som jag idag har lämnat bort tillsammans med mitt bakhjul med det rasade DT Swiss-baknavet. Det visade sig nämligen att nya delar till det rasade baknavet hade kostat över 1000 SEK, medan ett nytt XT-baknav kostade 323 SEK. Så det blir billigare att ekra upp bakhjulet med nytt nav än att reparera det befintliga.
I paketet fanns även en luftningssats för mina Formula-bromsar, så i förmiddags luftade jag bakbromsen - en ganska enkel uppgift. Därmed kände jag mig redo för en cykeltur senare idag.
Ett par minuter innan kl 18 stack jag ut. Till en början var jag lite osäker på vart jag skulle ta vägen men då en kompis hade satt ett rekord i en grym backe vid I15, tänkte jag den kunde vara intressant. Jag började dock med en lugn sväng runt 5km-spåret, där jag stannade till och plockade undan lite rester efter vinterns skogsarbete. Sedan fortsatte jag varvet. När jag kom runt tog jag mig an mördarbacken. Det var en grusbacke med väldigt löst grus så man hela tiden var tvungen att leta grepp. När man kom en bit upp och väntade sig att se krönet, såg man bara mera backe. Tungt...
Jag kämpade mig uppför hela backen, se'n rullade jag in på 5km-spåret och halvvilade lite. När jag kom runt till foten av mördarbacken kände jag mig stark nog att ta den en gång till. Denna gången gick jag ut lite lugnare eftersom den var så lång - plötsligt var jag uppe...in på 5km-spåret igen, när jag kom ner tyckte jag det räckte med mördarbacke för idag och tog i stället ett varv runt 5km-banan. Se'n körde jag hem, väldigt nöjd med dagens tur. Det var fantastiskt kul.

Och det är ju det som är huvudorsaken till mitt MTB-cyklande: att ha roligt!
Dagens Garmin:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar