2 juni 2016

Annorlunda distanspass

Idag var torsdag. Torsdag är enligt klubbens träningsinfo distansdag, så jag beredde mig på en lite lagom grusvägsrunda med tonåringarna. Kom iväg i tid idag, så tidigt att jag kunde cykla i lugn takt - inte fel med tanke på utetemperaturen. Kommer till Kransmossen - och vi ska köra "tävlingsvarv" på banan! Jaja - jag behöver sådan träning mer än jag behöver distans just nu, så det var bara bra. Med tanke på vädret hade jag idag laddat vattenflaskorna med sportdryck - inte fel alls, kändes som jag inte "dog" lika illa runt varvet. Vi körde gemensam start, "de snabba" först(jag och tonåringarna, tog inte lång tid innan jag var ensam i spåret och deras ryggar hade försvunnit). Vi började med banan i vänstervarv, då kör man bl.a. upp på en fin ås intill hinderbanan. Där har jag alltid haft lite jobbigt i ingången till klättringen eftersom jag har skiftat framklinga och växlat ner bak samtidigt. Har nästan alltid blivit för låg växel = för låg fart och nästan stopp, alternativt har det blivit för hög växel = stopp. Med singelklinga var det inget problem alls. Bara att ladda på, peta ner ett par steg och trampa till. Jag tog det lugnt eftersom jag inte riktigt litar på att jag orkar hålla tävlingstempo särskilt länge, ändå satte jag personbästa på ett Strava-avsnitt som innehåller rakan fram till stigningen, stigningen och "stupet" ner från åsen. På tävling kommer jag slakta mitt PB...
Resten av det varvet kan jag tyvärr inte jämföra med något, då jag missade en slinga. Fick reda på det från en av tonåringarna så jag fick testat själva slingan och därmed vet hur banan går, men jag fick ju inga tider på banan. Har inte kört den innan då jag körde H Sport förra året och vi inte körde hela banan.
I år ska jag ju köra H50, det blir 4 varv på den banan - inklusive Pulkabacken(eller Himlabacken som den också kallas). Idag missade jag pulkabacken p åförsta varvet för jag kom för sakta in i början av den. Nästa gång gick det dock riktigt bra, och tredje gången - när vi körde högervarvet i stället - gick det OK. Det tog lång tid, men jag kom upp fast jag var på väg att få stopp. Seger!

Så det blev ett riktigt bra "distans"-pass idag :)
Garmin:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar