8 januari 2015

Hårt inomhus igår!

Första onsdagspasset avklarades igår i Ryahallen.  Vi var ovanligt många (nyårslöften tro?) så det bestämdes att vi skulle ha tre olika hastighetsgrupper. Alla skulle välja grupp och man skulle hålla gruppen igenom hela intervallet. Snabba gruppen var inte aktuell för min del, inte heller den lugnaste, så då blev det mellangruppen kvar. Helt OK.
Problemet var att först i gruppen hamnade en cyklist som normalt sett kör med snabbingarna, men eftersom han hade varit lite dålig och inte tränat på ett tag valde han mellangruppen. Det var kanske bra för honom, men för mellangruppen var det förödande. Tempot började på en nivå som var i överkant för flertalet(inklusive undertecknad) och ökade efterhand. Lyckligtvis föll han av för avlösning efter 6-7 varv, nästa tätcyklist sänkte tempot lite grand och när det sedan var min tur var tempot nere på en hanterbar nivå.
Under vilan innan nästa intervall gjordes ett snabbstopp där man bestämde att mellangruppen skulle delas i två som skulle ligga ett halvvarv isär. På något vis blev det samma tätkille i min grupp igen- och samma utveckling.
Tredje intervallet lyckades vi få uppdelningen att funka - men plötsligt var de 2 grupperna en igen och tempot drevs upp.
I fjärde intervallet fick vi till slut ordning på tempot - det passade i alla fall mig och jag låg på rätt sida om mjöksyratröskeln genom nästan hela passet. När det ropades "2 minuter kvar" låg jag först och hade egentligen lite svårt att hålla tempo, men ivrigt påhejad av en ung dam bakom mig tog jag i och råkade då lyfta tempot en aning så vi toppade ett par km/h över tidigare nivå. Det brukar dock vara rätt OK att göra så i slutet av näst sista intervallet, då de flesta gillar att "bita i styret" de sista varven innan vilan.
Sista intervallet gick på i ett fint tempo, på slutet fick vi upp en ung dam i täten - hon brukar normalt dra i 1-2 varv men eftersom det var så lite kvar uppmanades hon att hänga kvar. Jag hade då samlat på mig lite kraft igen och rullade upp jämsides och drev på lite. Tror att hon uppskattade det.
Totalt sett var onsdagens träning ett riktigt plågopass för mig, men det känns så himla bra när man ändå orkar hålla sig kvar - så jag är riktigt nöjd.
Pulskurvan. Snittpuls under intervalldelen 170(85%), toppvärde 189(94%)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar