22 mars 2012

Träning i sol - med komplikationer...

Igår hade jag ett tjänsteärende nära hemmet. Jag planerade in det vid 15:30 så jag kunde komma snabbt hem. Solen sken, jag var hemma strax efter 4. Klädde om för cykel och smorde upp och tryckte i lite extra luft. Hustrun dök upp precis när jag var på väg, så jag meddelade att jag skulle vara hemma om ungefär en timma. Grenslade sedan min blåvita aluminiumspringare, tryckte igång pulsklockan och trampade iväg.
När jag kom fram till 5km-spåret vid I15 tryckte jag på klockan för att starta varvet - ville ju ha varvtider denna gång eftersom jag hade missat det förra gången.
Efter halva varvet ligger det ett träd tvärsöver spåret. Inga konstigheter på första varvet, bara att sakta av lite grann, ur med vänster, ner med foten och ur med höger. Andra varvet gick mindre smidigt. Jag klickade ur vänsterfoten och började kliva av, men högerfoten följde inte med. Blev nästan en vurpa. Efter lite trilskande och ett ryck fick jag till slut loss foten och klev över trädstammen. Detta var strax efter att jag hade upptäckt att pulsklockan stod still på 8:39 - jag hade tryckt på stopp/start i stället för lap när jag skulle markera varv. Enkelt misstag när man inte ser vad det står på knapparna. Börjar kanske bli dags för slipade sportglasögon i alla fall...
Nåväl, efter att trädet passerats trampade jag vidare mot slutet av varvet. Hela turen hade känts lite seg, inget riktigt klipp i benen alls, så när jag upptäckte att jag inte skulle ha några roliga data att analysera efteråt var jag inte alls taggad. Bara trampade runt resten av varvet och cyklade hemåt. När jag kom hem stod jag i nå'n minut och kämpade med högerfoten innan jag fick loss den från pedalen. En koll under sulan avslöjade felet: en skruv hade lossnat till SPD-klossen, så när jag vred på skon satt klossen still. Inte lätt att komma ur då. Får väl bli ett besök hos Henrikssons på lördag - det hade jag ändå hoppats hinna med då dom har "Racer- och MTB-dag" med 15% rabatt på 2012 års cyklar. Kan passa bra eftersom jag vill köpa varsin cykel åt familjens damer.Rapport om eventuella fynd kommer under / efter helgen.

Hur gick träningen då? Jodå - jag hade lite högre snittfart på de 2 varven igår än förra veckan, så antingen var jag starkare eller så hjälpte det med mer luft i däcken.
Nästa runda är det nog dags för den längre turen på Rya Åsar, med en klättring uppför Björbobacken som pulshöjare. Ska bli riktigt intressant. Den kommer dock att dröja till efter helgen, då jag kommer sitta lördag eftermiddag och hela söndagen och agera poängräknare på NM och DM Södra i cheerleading.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar