1 januari 2017

Hejdå 2016, kommer inte sakna dig...

Jahapp, så var ännu ett år slut och det är dags för ett litet bokslut över året som gick. Sammanfattningsvis kan jag säga att det var ett år med mest motgångar, men vi tar det i tur och ordning.
Året började i bra tempo men redan mot slutet av januari kom de första störningarna. 2 veckors träningsuppehåll i skarven januari/februari p.g.a förkylning. Gjorde ett par försök att komma igång i februari och mars men fick bara nya förkylningar. I mitten av mars gjorde jag helt uppehåll men förkylningen utvecklades ändå till en lunginflammation.Uppehållet förlängdes till början av maj. Sedan hade jag en frisk period maj - juli då allt kändes bra. Körde BCA-racet och tog mig runt helt OK båda dagarna, började sedan sikta in mig mer på längre MTB-sträckor i högt tempo med målet att köra en långloppstävling i år. 26/7 - 15/8 var det stopp igen men sedan hade jag två veckor som kändes fint då jag körde några riktigt sköna intervallpass med BCA. 30(7 anmälde jag mig till Västgötaloppet, 1/9 körde jag ett pass med BCA, 2/9 var jag förkyld igen. Se'n var det i princip slut på cyklandet för 2016 - med undantag för ett försök 1/10 som slutade med rasat frihjul och ett senare försök 19/11. Jag har försökt vänta ut förkylningen och ofta inte ens cyklat till och från jobbet - en tripp på under 2,5 km enkel väg. Hur jag än väntar har dock förkylningen suttit kvar - den har vandrat lite mellan huvud, hals och bröstkorg men aldrig riktigt försvunnit.
Nu är det nytt år, jag har gett upp när det gäller att vänta ut förkylningen. I morgon ska jag ta en lugn distanstur och slutföra inkörningen av de nya dubbdäcken jag köpte i början av december och började köra in den 10/12. Sedan ska jag fortsätta köra lugna turer med jämna mellanrum och hoppas att jag kan bygga upp kroppen så den kan slå bort förkylningarna. Drömmen är att jag i år ska kunna köra ett par långlopp - cykelvasan, Västgötaloppet, kanske några lopp till. Om formen finns till 1 maj vill jag köra förstamajloppet i Kvänum - jag har en speciell känsla för den tävlingen. Kör vi BCA-race i sommar vill jag gärna köra det också. Större planer än så har jag inte, jag vill framförallt kunna cykla ofta.
Jag vill ha fler sådana här dagar 2017!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar